personas izvēlas sniegt piekrišanu vai nepiekrist

Piekrišana ir viens no likumiskajiem pamatiem personas datu apstrādei. Tā nozīmē, ka cilvēks brīvprātīgi, konkrēti un nepārprotami piekrīt savu datu apstrādei vienam vai vairākiem nolūkam. Piekrišanai jābūt dokumentētai un pierādāmai, lai pārzinis varētu apliecināt, ka tā ir saņemta atbilstoši prasībām. Tāpēc situācijās, kad piekrišana tiek lūgta klātienē, noderīga ir rakstiska veidlapa, kas nodrošina skaidrību gan organizācijai, gan klientam.

Piemērs:

Saimniecības preču veikals savas lojalitātes kartes anketā iekļāvis sadaļu, kur klients var piekrist, ka komersants apstrādās klienta vārdu un dzimšanas datumu, lai uz vārda un dzimšanas dienu sūtītu SMS ar īpašajiem piedāvājumiem, kurus izmantot savu svētku laikā.

Piekrišanas veidlapai, kas paredzēta personas datu apstrādei, jābūt skaidrai, saprotamai un viegli uztveramai. Lai veidlapu nesarežģītu, tajā var iekļaut minimālo, uz piekrišanas brīdi svarīgāko informāciju, lai nepārsātinātu uztveramo informāciju, kā arī neiekavētu paša pakalpojuma vai procesa ilgumu.

Piekrišanas veidlapā jānorāda:

  • Kas apstrādās datus (uzņēmums, individuāls komersants), tā nosaukums;
  • Kāpēc dati nepieciešami;
  • Kādi dati nepieciešami;
  • Kā atsaukt piekrišanu;
  • Klienta (datu subjekta vārds, uzvārds);
  • Datums, paraksts

Informācija par to, kur atrast plašāku informāciju par datu apstrādi. Tai skaitā datu glabāšanas ilgumu un kā sazināties ar pārzini.

Piekrišanas veidlapas piemērs:

 

Piekrītu, ka mani personas dati: vārds (vārdi) Zaiga, dzimšanas datums  17. marts (diena un mēnesis) un telefona numurs ____________ tiks izmantoti, lai sūtītu man īpašus vārda un dzimšanas dienas piedāvājumus SMS veidā.

 

2025. gada 12. decembrī

_________________

(vārds, uzvārds)

_________________

(paraksts)

 

Sniegtā piekrišana atsaucama, un SMS vairs netiks sūtītas, ja klients rakstveidā par to informēs, rakstot SMS veikalam uz telefona numuru +371 12345678 vai ierodoties veikala info centrā.

Plašāka informācija par veikala veikto datu apstrādi pieejama veikala tīmekļa vietnē (sadaļa Privātuma politika), kā arī klātienē veikala info centrā, iepazīstoties ar drukātu Privātuma politiku.

Ņem vērā! Piekrišana nav jāprasa par informācijas apstrādi, kur cilvēks nav identificējams, piemēram, frizierim nav jāprasa klienta piekrišana tā jaunās frizūras publicēšanai (bez sejas), tāpat kā manikīra speciālistam nav jālūdz piekrišana klientam par jaunā manikīra fotogrāfijas publicēšanu. Tāpat piekrišana nav nepieciešama par anonīmas informācijas apstrādi, piemēram, ja kāda iestāde skaidrojuma ietvaros vispārīgi stāsta par kāda iedzīvotāja jautājumu.

Praktiskie jautājumi

Piekrišana var būt gan cita dokumenta sastāvdaļa, gan atsevišķa veidlapa, tomēr labākais risinājums ir piekrišanu nošķirt no citām darbībām, kas aprakstītas līgumā, anketā vai pieteikumā, lai nejauktu apstrādes. Ja persona jau sākotnēji apstrādei nepiekrīt, veidlapu neaizpilda, un nav nepieciešams izveidot vai glabāt “nepiekrišanas” dokumentu, jo tas radītu lieku datu apstrādi. Ja piekrišana tiek sniegta, datu subjektam var izsniegt veidlapas kopiju, tomēr tā nav obligāta. Veidlapas glabāšanai jābūt drošai, ievērojot datu aizsardzības principus, un tās jāuzglabā tikai tik ilgi, cik nepieciešams nolūkam. Piekrišanu var prasīt arī elektroniski, piemēram, uz vietas planšetē, ja tiek nodrošināta identifikācija un pierādāmība, kas ir tikpat derīga kā papīra forma.

Svarīgi! Piekrišanu datu apstrādei nejaukt ar piekrišanu pakalpojuma saņemšanai vai līguma nosacījumiem, tāpat cilvēkam nav jāpiekrīt arī privātuma politikai vai kādiem iekšējiem noteikumiem – ar tiem cilvēks iepazīstas vai par tiem informē.

 

attēls
Suns, manikīrs, mašīna un dzīvoklis
Datu apstrādes dzīvescikls

Saistītas tēmas

#dviskaidro