Datiņu ģimene, attīstot sava internetveikala darbību, ievieš tajā iespēju klientiem pieteikties jaunumu un piedāvājumu saņemšanai. Tiem klientiem, kas ievada savu e-pasta adresi un piekrīt saziņai, Datiņi vēlas piešķirt atlaides kodu nākamajam pirkumam. Pirms šāds piedāvājums tiek publicēts mājaslapā, Datiņi vēršas Inspekcijā, lai pārliecinātos par tā atbilstību Datu regulai.
Inspekcija uzsver, ka piekrišanai personas datu apstrādei vienmēr jābūt brīvi sniegtai.[1] Gadījumos, kad piekrišana datu apstrādei saistāma ar kāda pakalpojuma saņemšanu vai citu saistību izpildi, nedrīkst rasties situācija, kurā personas iespējas saņemt pamata pakalpojumu ir atkarīgas no tā, vai viņa piekrīt savu datu apstrādei. Šādos gadījumos sniegtā piekrišana nebūs uzskatāma par brīvi sniegtu, jo persona to sniegs, lai izvairītos no negatīvām sekām – pakalpojuma saņemšanas atteikuma.
Piemēram, par nepieļaujamu praksi būtu uzskatāms risinājums, kurš, personai iepērkoties internetveikalā, paredz obligātu piekrišanu komerciālu paziņojumu saņemšanai, tas ir, nav iespējams līdz galam noformēt pirkumu, ja netiek atzīmēta arī piekrišana piedāvājumu saņemšanai. |
Savukārt Datiņu ģimenes ideja, kas neparedz ierobežojumu iepirkties internetveikalā arī bez piekrišanas datu apstrādei saistībā ar komerciālu paziņojumu saņemšanu, var tikt atzīta par atbilstošu personas datu apstrādes normatīvajam regulējumam, ja tiek ievēroti papildus nosacījumi:
- Priekšrocību piešķiršanas nosacījumi un apmērs
Kā norādīts iepriekš, neliela papildus priekšrocība (piemēram, simboliska atlaide, kuru klients var izvēlēties izmantot vai nē) var būt pieļaujama, ja tas neietekmē piekļuvi pašam pakalpojumam, tas ir, piekrišana netiek iekļauta kā neapspriežama nosacījumu daļa, lai izmantotu pakalpojumu pēc būtības, piemēram, veiktu pirkumu internetveikalā.
Vienlaikus būtiski nodrošināt, lai piedāvātās priekšrocības, kas saistāmas ar piekrišanu personas datu apstrādei, tomēr nerada spiediena sajūtu klientiem. Proti, paredzētajam priekšrocību apmēram (piemēram, atlaides apmēra izteiksmē) būtu jābūt gana nelielam, lai neradītu klientam sajūtu, ka, nesniedzot piekrišanu savu datu apstrādei, tas saņems krietni neizdevīgāku piedāvājumu, tā ietekmējot personas tiesības brīvi lemt par savu datu apstrādi.
- Klientu informēšana
Uzņēmumam jānodrošina, ka klienti, ievadot savu kontaktinformāciju un piekrītot tās apstrādei, ir skaidri informēti, kādiem nosacījumiem tie piekrīt. Sadaļai, kura paredzēta tam, lai ievadītu kontaktinformāciju jaunumu saņemšanai, skaidri jāpauž datu apstrādes mērķis – komerciālu paziņojumu nosūtīšana, kā arī jāsatur funkcija (visbiežāk – atķeksējams lodziņš), kurā persona nepārprotami pauž savu gribu saņemt šādus paziņojumus. Tāpat viegli pieejama jāpadara informācija par piekrišanas atsaukšanu un tās sekām. Tikai kā papildus informācija šajā sadaļā būtu norādāms uz priekšrocību, ko komersants kā, piemēram, pateicību piešķir klientiem, kas izrādījuši interesi par aktualitāšu saņemšanu.
Piemēram, nav pieļaujams tīmekļvietnē izvietot sadaļu, kura sastāv tikai no aicinājuma ievadīt savu e-pastu, kā arī solījuma piešķirt atlaides kuponu nākamajam pirkumam par šādu darbību. |
INFORMATĪVA ATSAUCE:
[1] Vairāk par piekrišanu kā datu apstrādes tiesisko pamatu aicinām lasīt Inspekcijas sagatavotajā skaidrojumā #DVIskaidro “Vai personas piekrišana ir universāls tiesiskais pamats datu apstrādei?” (pieejams: https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-09122022 )