Lai veicinātu sabiedrības, jo īpaši jauniešu, izpratni par personas datu aizsardzības jautājumiem un izglītotu par to nepamatotas izpaušanas riskiem, Datu valsts inspekcija (DVI) ir uzsākusi informatīvu kampaņu “Klikšķis bija nieks. Bet tu atdevi daudz.” ar tēmturi #BEZMAKSAS, kas brīdina par neapzinātu personas datu nodošanu internetā apmaiņā pret šķietami bezmaksas pakalpojumiem.
Kampaņas ietvaros izsludināts radošo darbu konkurss jauniešiem “Neredzamais rēķins”, kura mērķis ir rosināt 9.–12. klašu skolēnus un profesionālo izglītības iestāžu audzēkņus radoši atspoguļot, kā personas dati tiek vākti un izmantoti digitālajā vidē – sociālajos tīklos, spēlēs, lietotnēs un citās tiešsaistes platformās.
Dalībnieki aicināti veidot plakātus, video, audio ierakstus, ilustrācijas vai citus radošus darbus digitālā formātā, kas atklāj, kā cilvēks “samaksā” ar saviem datiem par šķietami bezmaksas pakalpojumiem. Darbi jāiesniedz līdz 2026. gada 31. janvārim uz e-pastu: ginta.gailuma@dvi.gov.lv.
Trīs labāko darbu autoru komandas saņems vērtīgas balvas, tostarp datoru, austiņas un citus pārsteigumus. Rezultāti tiks publicēti DVI mājaslapā www.dvi.gov.lv līdz 2026. gada 1. martam.
“Jaunieši bieži uzskata, ka iegūst kaut ko par brīvu – bezmaksas aplikāciju, dalību konkursā vai lojalitātes karti, taču bieži par to “samaksā” ar savu informāciju. Ar šo kampaņu vēlamies palīdzēt jauniešiem apzināties datu vērtību un iemācīties droši rīkoties digitālajā vidē,” uzsver DVI direktore Jekaterina Macuka.