Grafiska ilustrācija attēlo Facebook un Instagram lietotāju publisko datu izmantošanu mākslīgā intelekta apmācībai ES. Kreisajā pusē redzama cilvēka figūra ar dažādiem ikonu burbuļiem.

Šopavasar tehnoloģiju uzņēmums “Meta” paziņoja, ka mākslīgā intelekta apmācīšanai izmantos publisko saturu, ar ko pieaugušie (personas, kas sasniegušas 18 gadu vecumu) dalās uzņēmuma izstrādātajās platformās (piemēram, Instagram, Facebook) Eiropas Savienībā.[1]

Kā norāda “Meta”, publiska informācija ir:

  • cilvēka vārds;
  • lietotājvārds;
  • cilvēka profila fotogrāfija;
  • aktivitātes publiskās grupās, lapās;
  • publiskās aktivitātes, piemēram, komentāri, vērtējumi, atsauksmes;
  • cits saturs, ko cilvēks var izvēlēties iestatīt kā publisku, piemēram, ierakstus, fotoattēlus un videoklipus, ko publicē savā profilā un kuri padarīti pieejami neierobežotam lokam.

Minētā apstrāde paredz plašu lietotāju personas datu apstrādi, un tā var pārsniegt lietotāju gaidas par to, kā tiek izmantota ar viņiem saistīta informācija. Lietotājam var tikt radīta sajūta, ka viņam nav kontroles par savu datu apstrādi, kā arī tas var ietekmēt sociālo tīklu lietošanas paradumus. Cilvēki var sākt raizēties par publicētās informācijas apstrādes nolūkiem, rezultātiem, kā arī drošību.  

Lai arī izvirzītā mērķa – mākslīgā intelekta attīstīšanas – sasniegšanai tiek apstrādāti paša lietotāja publicētie dati, arī šādu apstrādi aizsargā Datu regula.  Neskatoties uz to, ka varētu šķist, ka lietotājs ir pieļāvis iespējamu tālāku datu izmantošanu. Tas nozīmē, ka arī publiski pieejamu datu apstrādei jāatbilst kādam no tiesiskajiem pamatiem, kā arī personas datu apstrādes pamatprincipiem.

Uzņēmums veic publiski pieejamo datu apstrādi, pamatojoties uz savām leģitīmajām interesēm[2]. Proti, pirms šādas apstrādes uzsākšanas cilvēkiem netiek prasīta piekrišana, bet gan nodrošināta iespēja iebilst pret savu publiski pieejamo personas datu apstrādi mākslīgā intelekta apmācībai (opt-out).

Uzņēmums pirms apstrādes uzsākšanas ir nosūtījis sociālo tīklu lietotājiem paziņojumus par iespēju iebilst pret tā veikto datu apstrādi, pievienojot saites uz atteikšanās rīku.  Lietotāji joprojām var jebkurā brīdī izteikt iebildumus pret turpmāku datu apstrādi, aizpildot iebildumu veidlapu, kas pieejama viņu profila privātuma iestatījumos.

Lai iebilstu pret savu personas datu apstrādi Facebook, aicinām sekot tālāk norādītajiem soļiem:

  1. Dodies uz sadaļu “Konts” (Account) un izvēlies sadaļu “Iestatījumi un privātums” (Settings&privacy);
  2. Spied uz sadaļas “Privātuma centrs” (Privacy Center);
  3. Privātuma centrā meklē sadaļu “Privātuma tēmas” (Privacy topics) un zem tās “AI at Meta”
  4. Izvēlies sadaļu “Informācija, ar ko esi dalījies Meta produktos” (Information you’ve shared on Meta Products);
  5. Aizpildi iebildumu veidlapu pret tavas informācijas izmantošanu Meta AI nolūkiem.

Instagram jāveic līdzīgas darbības, izvēloties “Settings and activity” sadaļu, tajā dodoties uz “Privacy Centre” un tālāk veicot tādas pašas darbības, kā augstāk norādītās instrukcijas 3.-5. solī.

Kā norādīts izstrādātajā veidlapā, iebildumu pamatojuma apraksts nav obligāta prasība. Tomēr, tā kā apstrāde, kas balstīta uz organizācijas leģitīmajām interesēm, paredz organizācijas un lietotāju interešu līdzsvarošanu, mēs aicinām lietotājus savu pieprasījumu pamatot. Šādi lietotājs var vērst organizācijas uzmanību uz konkrētām viņa interesēm, kuru aizsardzība šādā gadījumā var tikt vērtēta augstāk. Piemēram, cilvēks var norādīt, ka šāda apstrāde pārsniedz viņas gaidas par to, kā sociālajos tīklos publicētā informācija var tikt izmantota. Tas var atturēt cilvēku no turpmākas šīs platformas lietošanas un saziņas ar citiem lietotājiem.

Jāatceras, ka cilvēku, kuri iebilduši pret savu datu izmantošanu mākslīgā intelekta apmācīšanai vai neizmanto Meta produktus, dati joprojām var nonākt apmācībai ievāktajā informācijā. Tas var notikt, ja datus publicējis kāds cits. Līdz ar to uzsveram, ka ikkatram lietotājam, kas publiski dalās ar citu datiem, piemēram, publicējot fotogrāfijas, jāapzinās, ka viņa rīcība ietekmē šo cilvēku privātumu. Tāpēc, pirms padari plaši pieejamus citu cilvēku datus, pajautā, vai viņiem nav iebildumi. Tāpat arī pārdomā un pielāgo publikācijas saturam atbilstošus privātuma iestatījumus.

Atgādinām, ka ikvienam sociālo tīklu lietotājam ir vērts regulāri pārliecināties par sava profila privātuma iestatījumiem un apdomīgi izvērtēt, kādu informāciju un kam padarām pieejamu, jo tas ir svarīgs solis sava privātuma aizsardzībā.

Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju: https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/

Attēls ģenerēts, izmantojot ChatGPT.


[1] Meta publikācija pieejama šeit: https://about.fb.com/news/2025/04/making-ai-work-harder-for-europeans/ 

[2] Datu regulas 6. panta 1. punkta f) apakšpunktā noteiktais tiesiskais pamats