Divi cilvēki sporta zālē diskutē – viens uzvalkā, otrs sporta apģērbā ar klēpjdatoru. Starp viņiem liels jautājuma zīmes simbols. Fonā redzami trenažieri un lielie logi ar pilsētas skatu.

Datiņu ģimene ir nolēmusi savā e-veikalā tirgot arī fitnesa uzturu. Viņu sporta kluba pastāvīgie klienti jau ar nepacietību gaida šo produktu pieejamību internetā. Tomēr ģimenes locekļu vidū radās domstarpības par to, kādus datus drīkst ievākt un kādi ir obligāti jāievāc, lai klients varētu noformēt savu pasūtījumu.

Lai nodrošinātu pasūtījuma izpildi interneta veikalā, ir nepieciešama noteiktu personas datu ievākšana un apstrāde. Šo procesu nosacīti var saukt par savstarpēju vienošanos, kurā klients pasūta preci vai pakalpojumu un par to samaksā, bet komersants izpilda pasūtījumu.

Pasūtījuma noformēšanai nepieciešami šādi dati:

  • klienta vārds un uzvārds (norādīšanai attaisnojuma dokumentā, piemēram, rēķinā);
  • e-pasta adrese (rēķina un pasūtījuma statusa ziņu nosūtīšanai);
  • tālruņa numurs (piegādes nodrošināšanai (SMS vai zvans), šo informāciju saņem arī kurjers);
  • piegādes adrese vai pakomāta adrese (atkarībā no izvēlētā piegādes veida).

Komersantam jāspēj skaidri norādīt, kāpēc katrs datu veids ir nepieciešams. Piemēram, vārds un uzvārds ir vajadzīgs, lai izpildītu likumā noteiktu pienākumu[1]. Savukārt pārējie dati- lai izpildītu līguma prasības. Ja pakalpojums ir “netaustāms” (piemēram, tiešsaistes kursi) pietiek ar vārdu, uzvārdu un e-pasta adresi, kas nepieciešami rēķina un piekļuves datu nosūtīšanai.

Komersantam var būt nepieciešama arī papildu informācija, ja prece vai pakalpojums tiek individuāli pielāgots klientam. Piemēram, apģērba šūšanas gadījumā var būt jānorāda auguma izmēri, ādas kopšanas produktu piemeklēšanai – sejas ādas tips, bet briļļu izgatavošanai – redzes parametri (piemēram, lēcu stiprums).

Klientu datus var izmantot vien sākotnēji noteiktajiem mērķiem. Tos nedrīkst nodot citām personām, ja vien tam nav tiesiska pamata, piemēram, klienta piekrišana, likumā noteikts pienākums vai leģitīma interese. Tāpat datus var būt pamatoti izmantot saistītiem nolūkiem kā arhivēšanai, ja tas nav pretrunā ar sākotnējo datu ieguves nolūku. Pamatoti ir nodot datus, kad tas nepieciešams piegādes nodrošināšanai vai grāmatvedības prasību izpildei. Piemēram, uzņēmums nodos kurjerdienestam klienta telefona numuru, lai nodrošinātu preces piegādi, bet vārds un uzvārds var tikt nodots ārpakalpojuma grāmatvedim, un tie abi darbojas kā apstrādātāji.

Datiņu ģimenes interneta veikalā šobrīd notiek vien fizisku un nepersonalizētu produktu pārdošana. Viņu gadījumā pasūtījuma veikšanai pilnīgi pietiek ar klienta vārdu, uzvārdu un e-pasta adresi, kā arī telefona numuru un pakomāta adresi vai mājas adresi (pēc klienta izvēles). Vārds un uzvārds nepieciešams rēķinam, e-pasts – rēķina nosūtīšanai un pasūtījuma statusa ziņojumiem, telefona numurs – īsziņai vai zvanam par pasūtījuma piegādi un nodošanai kurjeram, pakomāta adrese – pasūtījuma piegādei, tāpat kā piegādes adrese, ja izvēlēta piegāde ar kurjeru. Savukārt, ja klients pasūtījumu vēlas saņemt sporta klubā, viņa adrese nav nepieciešama.

Par to, ko darīt ar klientu e-pasta adresēm, lai nākotnē tiem varētu sūtīt komerciālus paziņojumus, aicinām lasīt - https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro--komercialu-pazinojumu.

Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju  - https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/


[1] Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 11. panta piektās daļas 6. punkta prasībām

LOjalitātes programma
Drošas vietnes
Cilvēks sēž  pie datora un uzdod jautājumu