Cilvēks skatās uz telefonu ar Facebook logotipu un datoru, kurā redzams kļūdas simbols un svešas personas profils

Saskaroties ar sarežģījumiem Facebook lietošanā, iedzīvotāji palīdzību meklē arī Inspekcijā.  Ik pa laikam saņemam lūgumus dzēst vai atjaunot lietotāju profilus un publikācijas. Reizēm arī tiek prasīts palīdzēt identificēt anonīmu personu, kas nodara kaitējumu sociālajos tīklos, un apturēt šīs darbības.

Šādās situācijās jāzina, ka Inspekcijai nav piešķirtas pilnvaras rīkoties kā Facebook platformas uzturētājam. Proti, mēs nevaram veikt darbības lietotāju interesēs, piemēram, dzēst lietotāja kontu, kam viņš zaudējis piekļuvi, vai dzēst publikācijas, kurās apstrādāti lietotāja dati. Līdz ar to, konstatējot iespējamu tiesību aizskārumu saistībā ar platformas lietošanu, vispirms jāvēršas pie sociālā tīkla administrācijas.

Turpinājumā sniegsim atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par Facebook lietošanu.

Kā rīkoties, ja nespēju piekļūt savam kontam, bet vēlos to dzēst?

Gadījumā, ja lietotājam neizdodas piekļūt savam Facebook kontam, aicinām sekot šajās saitēs aprakstītajiem soļiem:

Ja arī pēc sniegto instrukciju izpildes nav iespējams piekļūt savam kontam, izmantojiet komunikācijas formu saziņai ar Facebook (Meta) datu aizsardzības speciālistu- https://www.facebook.com/help/contact/540977946302970, izvēloties pēdējo izvēlnes variantu “How can I get support for a privacy issue from the Data Protection Officer?”.

Ņemiet vērā, ka, lai dzēstu lietotāja kontu, Facebook jāspēj identificēt attiecīgo lietotāju. Līdz ar to, lai dzēstu savu kontu, jums saskaņā ar platformas noteikumiem ir jāsniedz visa nepieciešama informācija par sevi.

Kāpēc mans lietotāja konts ir bloķēts un vai Inspekcija var palīdzēt atjaunot tā darbību?

Lēmumus par lietotāju kontu bloķēšanu, atjaunošanu vai piekļuves ierobežošanu Facebook pieņem patstāvīgi, ievērojot izstrādātos noteikumus. Svarīgi uzsvērt, ka Facebook lietotājs piekrīt uzņēmuma iekšējiem noteikumiem, tostarp par kontu pārvaldību. Inspekcija nav pilnvarota ietekmēt šīs platformas lēmumus vai uzdot tai atjaunot konkrētu kontu. Līdz ar to, konstatējot, ka lietotāja konts ir bloķēts, jums jāpārskata sevis veiktās darbības platformā, kas varētu būt nonākušas pretrunā ar lietošanas noteikumiem, kā arī jāvēršas pie administrācijas ar lūgumu atjaunot konta darbību.

Ja konts ir ticis kļūdaini bloķēts, aicinām jūs rīkoties šādi:

  1. Iesniegt iebildumu (appeal) Facebook platformā, norādot, kāpēc konta darbības ierobežošana ir nepamatota;
  2. Ja Facebook nesniedz pietiekamu pamatojumu vai atsakās atbildēt, jums ir tiesības vērsties ar sūdzību pie uzņēmuma, izmantojot Facebook privātuma politikas kontaktformas (https://www.facebook.com/help/contact/308592359910928).

Kā panākt man neglaimojošas publikācijas dzēšanu?

Gadījumā, ja cilvēks konstatē, ka kāds cits lietotājs ir publicējis viņas personas datus, viņam ir tiesības vērsties gan pie publikācijas autora, gan Facebook administrācijas ar lūgumu tos dzēst. Vairāk aicinām - https://www.dvi.gov.lv/lv/jaunums/dviskaidro-tiesibas-uz-savu-personas-datu-dzesanu-no-publiskas-vides.

Tiesības vērsties uzraudzības iestādē

Visbeidzot, gadījumā, ja Facebook platformā veikta personas datu apstrāde un lietotājs ir vērsies pie Facebook administrācijas ar lūgumu dzēst viņa datus (piemēram, lietotāja profilu), bet mēneša laikā pēc lūguma tas nav izpildīts, lietotājam ir tiesības šo Facebook rīcību apstrīdēt uzraudzības iestādē. Šajā gadījumā vadošā uzraudzības iestāde  ir Īrijas uzraudzības iestāde[1]. Sūdzībai jāpievieno dokumenti, kas apliecina, ka lietotājs ir vērsies pie Facebook, bet Facebook nepilda ar likumu noteiktos pienākumus.

Tāpat lietotājam ir tiesības vērsties arī Inspekcijā ar sūdzību par iespējamām nelikumīgām darbībām ar viņa personas datiem. Šādā gadījumā Inspekcija izvērtēs sūdzībā norādīto un nepieciešamības gadījumā to nosūtīs kompetentajai ārvalstu uzraudzības iestādei turpmākai izskatīšanai.

Būsim pateicīgi, ja skaidrojuma kvalitātes novērtēšanas nolūkos aizpildīsiet šo aptauju: https://www.visidati.lv/aptauja/10413182/

Attēls ģenerēts, izmantojot Chat GPT.

 


[1] https://www.dataprotection.ie/en/contact/how-contact-us